Лисичанська школа №13: Сила у партнерстві

Методисти 16.10.2020 Заклади освіти, Новини Переглядів 26

lyschn_хаб4Після повернення з базового тренінгу та проведеного самоаналізу команда Лисичанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 вирішила працювати над взаємодією та співпрацею між учителями, учнями і батьками. Були визначені спільні цілі та досягнуто домовленостей, що відповідальність за результат буде розподіляється на всіх. Адже бути партнерами у школі – це означає розуміти та допомагати одне одному, працювати на результат, захищати свої права і не порушувати права інших.

«Наша сила у співпраці! – переконана вчителька мистецтва Ірина Пірлік. – Для нас важливо бачити очі дітей, сповнені ідей, натхнення, вмотивованих діяти, працювати на результат. Також виявилося, що батьки учнів досить креативні, і більшість з них готові допомогти. Ми делегували батькам вагомі ролі в ухваленні рішень у школі та допомагаємо їм максимально використовувати можливості».3

– Ми стали ближчими одне до одного, ми довіряємо своїм дітям, – так оцінює наслідки останніх шкільних змін мама учениці 9 класу Наталія Охрименко.

Не бракує оптимізму і директорці школи Марині Мілішкевич: «Нам хочеться розповісти про школу всьому світу! Надзвичайно важливо було залучити до співпраці громадськість, визначити ресурси партнерів, розширити соціальну свідомість учасників освітнього процесу. І нам це вдалося!».

Читати далі

Потреби – кроки – результат

2До моменту приєднання до Програми «Демократична школа» лисичанським учителям легше було самим щось зробити, аніж довірити це учням чи батькам. Як наслідок – більшість батьків не цікавилися шкільним життям, не ходили на класні та загальношкільні збори, не були поінформовані про те, що відбувається в закладі освіти. Зазвичай учні, вчителі і батьки виконували те, що їм пропонували, їхні думки ніхто не враховував.

Відчуття, що треба терміново щось змінювати, було присутнє весь час. Саме тому в березні 2019 року створили робочу групу з учнів, вчителів і батьків (17 осіб), щоб об’єднати зусилля та спрямувати їх на досягнення спільної мети, стати однією командою заради успіху дітей. «Ми змінюємося самі та подаємо особистий приклад іншим», – такими словами директорки почалася перша зустріч творчої групи.

Як саме вдалося досягти змін?

По-перше, у квітні 2019 року в школі провели анкетування, у якому взяли участь 32 педагоги, 50 батьків та 109 учнів. Вони визначили потреби учасників освітнього процесу. Паралельно з’явилася група школи у Viber – для обговорення життя закладу освіти, внесення пропозицій та власних ідей, відкритого обговорення проблем і викликів.

По-друге, у травні учні, батьки, вчителі активно долучилися до планування роботи школи на рік. Спільно ухвалювалося рішення про внесення принципів та положень Хартії Ради Європи в документи школи та реалізацію права школи на організаційну автономію. Було розроблено та обговорено Положення про учнівське самоврядування. За ініціативою учнів і батьків розпочав роботу новий гурток настільного тенісу.

По-третє, у червні втілити принцип партнерства з усіма учасниками освітнього процесу на основі діалогу та поваги допомогло проведення загальношкільної конференції, де одним з питань було делегування повноважень із окремих питань учням та батькам. Також переглянули і змінили формат проведення батьківських зборів.

4По-четверте, школа знайшла нових соціальних партнерів – це міська бібліотека, педагогічний коледж, обласна дитяча лікарня і супермаркети.

А педагогічна рада, залучивши учнів, батьків, вчителівдо теми «Формування безпечного освітнього простору, запобігання булінгу та мобінгу в Новій українській школі», підвищила мотивацію учасників освітнього процесу бути відкритими до нового, розвивати навички співпраці та вміння слухати.

По-п’яте, проект зі створення молодіжного Хабу, написаний учнями школи, отримав фінансування, і до його реалізації долучилися всі: діти з батьками, вчителі, адміністрація. Детальніше про це – у наступному розділі.

Підсумовуючи дворічну роботу, директорка школи Марина Мілішкевич зазначила: «Батьки, учні й вчителі не вимагають, а пропонують. Наша мрія здійснилась! Ми максимально відкриті один до одного. Педагогіка партнерства допомагає нам вирішувати складні ситуації, аби не зашкодити дитині».

Учнівське самоврядування також відчуло нові можливості. «Ми вільно відвідуємо кабінет директора, наші ідеї підтримують», – каже президент школи Карина Охрименко.

– Так виховується партнерська взаємна відповідальність, – говорить Наталія Пудова, мама учня 6 класу. – І мало-помалу ми розуміємо, що вже знаходимось не по різні сторони барикад. Адже усвідомлюємо, що з одного боку про дітей дбає школа, а з іншого – батьки. І ми працюємо як партнери, а не «хтось комусь винен».

Як «Rainbow hub» осучаснив школу

Оскільки ЗОШ №13 знаходиться на околиці Лисичанська, і їздити у позашкільні заклади доволі далеко та незручно, у батьків та учнів постійно виникало питання дозвілля. Водночас, учителі прагнули залучити якомога більше школярів до неформального спілкування після уроків – аби діти відволікались від гаджетів і набували корисних навичок (уміння спілкуватись, домовлятись, займатися проєктною роботою).

По дорозі додому зі Львова, де відбувся тренінг «Демшколи», у президента учнівського самоврядування Карини Охріменко виникла ідея створити в школі сучасний молодіжний простір. Адміністрація і вчителі ідею підтримали та допомогли учнівській команді розробити проєкт та план його втілення. А батьки дітей з ініціативної групи узялися за складання кошторису та відповідної документації.

У листопаді 2019 р. команда учнів школи, як переможець конкурсу соціальних проектів, отримала фінансування для створення «Rainbow hub – школа майбутнього!».

Чому саме така назва? Як зазначила натхненниця проєкту Карина Охрименко: «Тому що саме там ми будемо фантазувати, планувати, експериментувати, вносити корективи до наших ідей та дій».

Так і розпочалася копітка робота великої, дружньої шкільної команди. «Завдяки спільним зусиллям, ми реалізували задумане лише за три місяці», – з гордістю говорила активістка Орина Метасьова.

Після уроків до кімнати, де мав бути створений хаб, поспішали учні та вчителі. Батьки почергово самостійно приходили у будь-який зручний для них час, щоб допомогти зробити підлогу, пофарбувати тощо. Діти звернулися за мережі супермаркету АТБ з проханням подарувати їм дерев’яні піддони, з яких згодом зробили чудові диванчики.

– Тепер, коли у нас є хаб, нам взагалі не хочеться йти зі школи додому, – каже учениця 9-го класу Владислава Роденко.

Тож спільними зусиллями вдалося створити в школі молодіжне, сучасне середовище, де діти мали б змогу «почувати себе як вдома», проводити вільний час після закінчення уроків з користю для себе, спілкуючись з іншими дітьми.

– Створення молодіжного центру в школі – це крок у сучасність, де спільний простір будується на засадах поваги до людської гідності та прав людини», – підсумовує педагог-організатор Ліна Огороднічук.

Водночас, змінився і освітній простір: у школі облаштували туалетну кімнату для осіб з обмеженими можливостями, розпочав свою роботу буккросинг, сходи та стіни тепер прикрашають малюнки. Учні охоче беруть участь в різноманітних соціальних проєктах, які відбуваються у місті.

Підтримка та налагодження дружніх відносин у шкільній спільноті директоркою школи, а також регулярні учнівські й батьківські зустрічі з учительством, спільне обговорення шкільних проблем і планів допомогли вивести школу на новий рівень. Дорослі почали довіряти дітям, чути та поважати їхні пропозиції. А учні навчилися пропонувати, діяти і бути відповідальними за отриманий результат.



Залишити коментар